Viski on elämyksiä. Olen parin
ystäväni kanssa keskustellut parhaista viskikokemuksista, ja on käynyt
ilmi, että niillä ei ole mitään tekemistä viskin hyvyyden
kanssa. Viskiä harrastava ihminen ikään kuin kuljettaa viskiä
elämän käännekohdissa mukana. Lasten syntymää, naimisiinmenoa,
vuosipäiviä ja muita tärkeitä hetkiä juhlitaan dramin äärellä. Näin
viski ja siitä jäävät muistot liittyvät aina tapahtumaan
itseensä, sen luonteeseen ja merkitykseen. Voisin kuvitella, että
dramin kohottaminen varpajaisissa oman lapsen syntymän kunniaksi
nousee viskikokemuksena perus lauantaidramin edelle, viskien laadusta
huolimatta.
Hyvä esimerkki on vaeltamista
harrastavien viskiystävieni kertomus Haltin erämaasta. Erämaata
halkovan pienen joen ylityksen jälkeen repusta oli kaivettu pullo
Jack Danielsia. Autiotuvassa vaatteita kuivatellessa huiviin vedetty
maissilitku oli lämmittänyt luita ja mieltä siinä määrin
tehokkaasti, että parhaan viskikokemuksen tittelistä ei ihan heti
tule näiden herrojen tapauksessa kilpailua. Merkillepantavaa on, että
kumpikaan herroista ei vapaaehtoisesti Danielsia suuhunsa siviilissä
laita.
Hyisen kylmyyden jälkeen maistuu jopa Jack Daniels. Oikeudet kuvaan: Veli-Matti Törmänen. |
Viskitislaamot itse ovat
brändäyksessään ymmärtäneet viskin elämyksellisyyden.
”Maailman turpeisin”, ”maailman paras herra X:n mukaan”,
erilaiset palkinnot, erikoiset tislaustavat ja
niin edelleen. Kaikki nämä ovat myös muilta teollisuudenaloilta
tuttuja juttuja - massoista pitää erottua.
Viskin tilanteesta tekee erikoisen se,
että monet viskiä nauttivat pitävät tätä
brändäyksen sumentamaa kuvaa teollisuudesta vääristyneenä. Ihmisiä ajaa halu kohti alkuperäistä viskin olemusta, vapaaksi
brändien mielikuvista. Sokkomaistelut ovat tästä erinomainen
esimerkki. Niissä pyritään hävittämään juomistapahtumasta
kaikki ulkoviskilliset seikat. Tällöin ei ole väliä, onko viski
vieraillut avaruudessa tai onko tislaamolla oma lattiamallastamo. On
vain viski ja sinä.
Edellämainittua olen pitkään pitänyt
ihanteellisena viskinjuontitapahtumana: kaikesta ylimääräisestä
karsittu, pelkkään empiriaan luottava makujen ja tuoksujen
havainnointitilaisuus. Olen kuitenkin tehnyt ajatuskokeita ja esitän
nyt niiden tuloksen, jota kutsun ”Raikuli-hypoteesiksi”.
Raikuli-hypoteesi
Kuten jo sanoin, viski on elämyksiä.
Monet sanovat viskin olevan aina siivu juotavaa historiaa. Viski voi
olla myös imagokysymys. Onhan nyt äijää ja rock litkiä
Danielsia jäillä sen Sommerbyn päärynäsiiderin sijaan. Ja
juohan Lemmykin viskiä. Hyvä esimerkki on Mad Men tv-sarjan
vaikutus yhdysvaltalaisten viskinkulutukseen. Sarjan jatkuvan
viskinlitkimisen innoittamana viskin kulutus näet nousi. Asiasta uutisoi Suomessa mm. Taloussanomat.
Jos tavoitteena on viskielämys, ei ole
mitään järkeä riisua viskinjuontikokemusta ulkoviskillisistä
elementeistä. Tämä pätee erityisesti silloin, kun näillä
ominaisuuksilla on mahdollisuus vaikuttaa viskin makuun. Tässä
mielessä uskon viinistä tehtyjen tutkimuksien voivan vetää
suorat yhtäläisyysmerkit myös viskin juontiin. Viinin oletetun
hinnan ja brändäyksen vaikutuksesta maistelukokemukseen kannattaa
tutustua California Institute of Technologyn julkaisemaan
tutkimukseen. Tutkimusta pääsee ihmettelemään tästä.
J. M. Barrien klassikossa Peter Pan
Raikuli (tutummin Helinä-keiju) saa voimansa lasten uskosta.
Kun lapset tuovat epäuskonsa keijuihin ilmi, kuolee aina yksi keiju.
Tarinassa Raikuli pelastuu lapsien keiju-uskon palautumisen ansiosta. Viski
on eräänlainen Raikuli. Suurin osa sen erinomaisuudesta perustuu
uskoon meille syötetyistä tai itse keksimistämme ulkoviskillistä
seikoista. Jos tämä asetelma puretaan, kuolee viskin
ainutlaatuisuus ja mystisyys sen mukana, ja se laskeutuu muiden
juomien tasolle. Täytyy siis varoa särkemästä immersiota ja pitää
oma maltainen absinttikeiju vartioimassa selustaa.
Toki asian voi kääntää myös toisin
päin. Aldous Huxleyn dystopiaklassikko Uljas uusi maailma
esittelee teemasta vastakkaisen
näkemyksen. Uudessa uljaassa maailmassa
ihmisten ongelmat ratkaistaan soma-nimisen huumeen avulla. Somassa
yhdistyvät kristinuskon ja etanolin parhaat puolet ilman
sivuvaikutuksia. Myös Wachowskin veljesten scifi-elokuvatrilogia
Matrix käy samaa
semantiikkaa läpi. Elokuvissa koneet ovat teljenneet ihmiset
patterien kaltaisiksi energianlähteiksi ja syöttävät heidän
aivoihinsa Matrix-nimistä tietokoneohjelmaa, jonka luomassa
todellisuudessa ihmiset elävät onnellisen tietämättöminä
kurjasta kohtalostaan. Brändit ovat viskiteollisuuden soma ja
Matrix, jonka valheellisesta vaikutuksesta tulee taistella irti.
Suomalaisen
konsensuspolitiikan mukaisesti totuus on jossain näiden ääripäiden välissä.
Olen kuitenkin tällä hetkellä taipuvainen kääntymään lähemmäs Raikuli-hypoteesia kuin Matrixia. Kyse ei ole kuitenkaan koko elämästä
vaan nautinnon hakemisesta. Arki voi olla empirian täyttämää
tylsyyttä, mutta olisi typerää pilata sillä myös juhla. Viski on
minulle aina pala historiaa, jotain arkea suurempaa. Se on täynnä
myyttejä ja mielikuvia, joita haluan vaalia.
Sellaisenaan
ajatukseni ei ole uusi. Tottakai asioilla on ihmiselle niiden
fysikaaliset ominaisuudet ylittäviä merkityksiä. Viskin suhteen
tämä tuntuu vain usein unohtuvan. Auktorien viskiarvioita saatetaan
pitää totuutena ja uskotaan ”ammattilaisen” sanaan oman
kokemuksen sijaan. Esitänkin mallia, jossa viski-immersion palapelin
palat kerätään mediavirrasta itse. Pitää siirtyä
heteronomisesta immersion rakentamisesta autonomiseen vaiheeseen,
jossa immersiota ei rakenneta autoratiivisesti kokijan ulkopuolelta. Immersio itse ei ole pahasta.
Edellämainittu
malli edellyttää tiedon kartuttamista, jotta omaehtoisen immersion
rakentaminen olisi mahdollista. Tästä lisää ensi viikolla. Kirjoituksessa esitetty malli on ajatuskoe, jonka tarkoituksena on tuoda pilke silmäkulmassa esille yksi näkökulma viskielämyksen viitekehykseen. Otan mielelläni vastaan kritiikkiä ja parannusehdotuksia ajatuksen eteenpäin viemiseksi.
Kiitokset tästä, jälleen ajatuksia herättävä essee.
VastaaPoista