Hiisi onkin tämän postauksen avainsana. Hiisi on nimittäin tehnyt muillekin oululaisille ravintoloille oman oluen. Ja yrityksille, kuten tulemme kohta huomaamaan. Tämä on yksi pienpanimobuumin positiivisista lopputulemista. Pienpanimot tekevät PK-yrityksille yksilöllisiä oluita. On hankala kuvitella parin henkilön pyörittämää hampurilaisbaaria tilaamassa Olvilta tai Sinebrychoffilta erikoisolutta omien speksien mukaan. Sopiva kapasiteetti yhdistettynä pieneen ja siten joustavaan yritysrakenteeseen on avannut pienpanimoille ovet näille markkinoille.
Yksi ei ravintola-alan yritys, joka on päättänyt hankkia itselleen oman oluen on ohjelmistoyritys Arcusys. Koska minulla sattuu kavereita kyseisessä firmassa olemaan töissä, eksyi käsiini pullollinen tätä lientä. Kyseessä 6,9% Wee Heavy nimeltään New Blood.
Miksi yritys haluaisi itselleen oluen? No ainakin olut on tällä hetkellä pop. Jos oluesta pitäviä nuoria ihmisiä pääsee päättämään näistä asioista, pääsee firman logo käsityöläisoluen kylkeen. Itseäni tässä lämmittää asennemuutos. Tässä tapauksessa olut ei ole humaltumista varten vaan se nähdään arvokkaana käsityöläistuotteena, jonka status kestää esittelyn. Suomalainen mallasjuoma voi korvata vaikkapa väsyneet kellot ja kynät yrityslahjoina. Tämä on askel kohti terveempää alkoholikulttuuria. Arcusyksen omat mietteet ja esimerkin oluen käyttämisestä yritysidentiteetin rakentajan voi tarkistaa klikkaamalla tästä.
Loppuun vielä lyhyt kuvaus siitä, minkälaisia makujälkiä New Blood mielenperukoille jätti:
Etiketissä Akira kohtaa vanhat honkkarit. Tykkään. |
Panimoyhtiö Hiisi / Arcubeer - New Blood 6,9%
Tyylikäs vaahto. Tuhti suutuntuma. Humalointi tuo mieleen (hyvällä tavalla) kupariputken. Sinänsä hauska, koska ihan kuparin väristähän tämä on. Paahteinen, jopa pähkinäinen. Pieni ripaus tupakkaa. Wee Heavy ei oluttyyppinä ole ihan minun suosikkejani, sillä hedelmäisyys loistaa poissaolollaan. Idealle ja trendille vahvaa peukutusta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti