sunnuntai 27. tammikuuta 2019

Viski on vain puolet


Vuonna 2004 yhdysvaltalainen tutkimusryhmä teki mielenkiintoisen löydöksen. Ryhmä testasi, reagoivatko ihmisen aivot eri tavalla Pepsiin kuin Coca-Colaan. Koehenkilöille juotettiin juomia useassa eri koetilanteessa, ja samalla heidän aivonsa magneettikuvattiin. Tämän avulla saatiin selville, mitä osia aivoista juoma kulloinkin stimuloi. Koko artikkeliin voi tutustua tästä.

Tulokset olivat hätkähdyttäviä. Ihmisten aivoissa tapahtui huomattavasti enemmän liikettä, kun he tiesivät, mitä juomaa he joivat. Etiketillä siis on väliä. Asiasta tekee vielä mielenkiintoisemman se, että Coca-Colan etiketti sai aikaan Pepsiä enemmän aivotoimintaa. Tutkimusryhmän mukaan brändin yleinen tunnettavuus vaikutti ihmisten aivovasteeseen, tehden Coca-Colan juomisesta enemmän aivoja stimuloivan kokemuksen.

Tuoreemmassa muistissa on saksalaisten tekemä viinitutkimus, jossa huomattiin, viinin hinta näytti parantavan sen makua. Tutkimuksessa koehenkilöille juotettiin eri hintaisia viinejä ja kerrottiin niiden hinta. Todellisuudessa viini oli koko ajan samaa. Tästä huolimatta kalleimmaksi väitetty viini maistui ihmisten suussa parhaalta.

Elämyspankkia täyttämässä.
Kaikki edellä mainittu liittyy mielestäni olennaisesti viskistä nauttimiseen. Viskiä juodessa voi hyvillä mielin todeta, että se ei ole pelkkä juoma. Itseasiassa tutkimuksen valossa näyttää siltä, että oikeastaan mikään juoma tai ruoka ei ole vain ruokaa tai juomaa. Kulttuurin painolastia ei pääse pakoon edes viskilasin äärellä.

Tärkeä huomio tässä keskustelussa on se, että tämä ei välttämättä ole ollenkaan huono asia. Jos kulttuurilliset arvot tekevät viskihetkestä paremman, niin eikö se tarkoita vain nautinnon lisääntymistä? En väitä, että viski alkaa maistua paremmalta, kun katselee illat pitkät Ardbegin mainoksia, mutta yleinen viskitietouden kartuttaminen on varmasti eduksi. Kulttuuripääoman kartuttaminen ei ole synonyymi markkinamiesten tarinoiden nielemiselle.

Kaiken takana on halu pelastaa viski. Haluan pelastaa viskin liian insinöörimäiseltä lähestymistavalta, jossa viski laimentuu vain alkoholiksi. Ikä, tynnyröinti, prosentit, tislaamo tai vaikka ne tisleen leikkauskohdat ovat tärkeitä asioita, mutta ne ovat vain puolet viskielämyksestä. Eikä niiden pohjalta voida kategorisoida viskejä hyviin ja huonoihin.

Viski on aina elämys, joka ei rajoitu pelkästään viskiin. Aikoinaan naureskeltiin Jim Murrayn Kanadan Uigeadailille, mutta tarinassa voi piillä vinha opetus. Minä uskon, että Jim Murrayn suuhun kyseinen Uigeadail oli vuoden 2007 paras viski. Paikka, aika, seura ovat vain pieni osa siitä, mitkä kaikki seikat vaikuttavat viskielämykseen. Nämä ovat seikkoja, joita ei huutokauppoja selatessa kannata unohtaa.

Viski on makuelämyksestä vain puolet.

Linkkejä ja lisälukemista:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti