Esitin viskin
fenomenologia -kirjoituksessani, että omaehtoisen immersion
rakentaminen viskistä edellyttää tiedon kartuttamista. Olen
pikkuhiljaa rakentanut ajatusta eteenpäin ja ohessa on muutamia
ajatuksia aiheen tiimoilta. En pyri antamaan yhtä ja oikeaa
vastausta vaan lähinnä esittelen mieleen juolahtaneita ajatuksia.
Peruskysymys on: miten tieto viskistä rakentuu?
Empiria on
eittämättä yksi tiedonhankintametodi. Maku-, haju- ja näköaistilla
saadaan viskistä tärkeää informaatiota, mutta kuten viskin
fenomenologiassa esitin, se ei ole ainoa tapa laajentaa
viskikokemusta. Viskistä saa tietoa esimerkiksi lukemalla.
Viskikirjallisuus antaa tietoa valmistusprosessista, tislaamoista ja
muusta viskin ympärillä pyörivästä. Tätä kautta laajentuva
kokemusmaailma auttaa viskin makujen ja tuoksujen havainnoimisessa.
Tärkeää on myös
kokemus. Maistelemalla opit maistelemaan ja tunnistamaan uusia
vivahteita. Ritva Koskenniemi-Sivonen on kuvannut hienosti tätä
maistelun hermeneuttista kehää:
”Jotkin
viinejä kuvaavat luonnehdinnat ovat johdettavissa rypäleiden
ominaisuuksista, mutta monet sanat – esim. notkea, kiinteä,
ryhdikäs, pitkä, roteva, pyöreä – ovat pikemminkin metaforisia
(kielikuvallisia) ilmaisuja, joilla tuntija-maistajat ovat
sanallistaneet arviointiaan viinistä. Näitä sanoja ei voi
ymmärtää, ellei ole ainakin jossain määrin itse kokenut
kuvattavaa makua.”
(http://www.helsinki.fi/~rkosken/taito_ja_tieto)
Maisteluja voi
perinteisesti kuvailla kahdella metodilla. Toisessa haetaan
haju/makuhavainnolle vastinparia omasta reaalimaailman
kokemuskentästä. Tällaisia ovat esimerkiksi vanilja, omena tai
turve. Toinen traditio nojaa mielikuviin. Tälloin vastinparia
haetaan abstraktioista, kuten Koskenniemi-Sihvonenkin lainauksessaan
esittää. Mielenkiintoista on, että viskipiireissä tunnutaan vannovan vahvasti ensimmäisen tradition nimeen, vaikka en ainakaan itse keksi millä perusteilla nämä kaksi voitaisiin laittaa paremmuusjärjestykseen.
Duncan Taylorin
Mark Watt totesi Uisgessa, että hän kuvaa viskin makua
yleensä maatalaussanoilla, sillä hän on maatilalla kasvanut.
Viskin maistelija ei siis pääse oman kokemuskenttänsä
ulkopuolelle. Hyvä esimerkki tästä on Ardbegin Corryvreckan, jonka
tuubin kyljessä lukee, että viski maistuu kumkvatille. Ainakaan itse en ennen pikaista googlausta edes tiennyt onko kyseessä mauste, hedelmä vai eläin. Juuri tämän takia omaa
tietotaitoaan viskinjuonnista voi kartuttaa yksinkertaisesti
menemällä esimerkiksi maustekaapille ja haistelemalla.
Toisaalta
ei saa taas säikähtää sitä, että ei osaa muuttaa sanoiksi omaa
hajuaistiaan. Corryvreckania maistellessa ei mielestäni tule tarttua
kumkvatteihin vaan etsiä aktiivisesti aistien antamille ärsykkeille
vastaavuuksia omasta kokemuskentästä. Tätä kokemuskenttää voi
pikkuhiljaa sitten laajentaa, jolloin viskistä saatavan tiedon määrä
kasvaa. Yksi keino tähän voi olla perinteisten maistelukaavioiden
”auki haisteleminen”. Jos esimerkiksi alla olevasta kuviosta
opettelee haistamaan jokaista päämakua kohden kahta näihin
konkreettisesti liittyvää asiaa, ollaan jo pitkällä. Näitä
makukokemuksia voi täydentää esimerkiksi abstraktiolla. Minusta
viski voi aivan hyvin olla täyteläinen tai kulmikas.
Yksinkertaisimmillaan viskin maistelu on hermeneuttisen kehän
rakentamista maistajan kokemusmaailman ja viskin antamien
aistiärsykkeiden välille.
Esimerkki maistelukaaviosta. |
Tämän vuoden
Uisgessa Jari Tuomisen pitämä tuoksuluento jäi väliin, mikä on
harmi, sillä samojen asioiden ympärillä miehen luento on
nettikirjoitusten perusteella pyörinyt. Myös miehen kirja pitänee
katsastaa tai ainakin kursiivisesti läpi selailla.
Törmäsin myös
toiseen mielenkiintoiseen lähteeseen asian tiimoilta. Posti toi
tällä viikolla Fritz Allhoffin ja Marcus P. Adamsin toimittaman
Whiskey & Philosophy: A Small bach of Spirited Ideas -teoksen. Olen opusta
iltasella lueskellut ja sain ilokseni huomata, että samoja aiheita
on mietitty myös alan ammattilaisten toimesta. Kirjan sisältämä
Ian Buxtonin essee Provenance and Authenticity: The Dual Myths of
Scotch käy läpi täysin samoja asioita kuin Viskin fenomenologia
-kirjoitukseni. Buxton käyttää jopa samoja esimerkkejä viinin
hinnan vaikutuksesta maistelukokemukseen. Suosittelen esseetä ja
koko kirjaa kaikille viskeistä kiinnostuneille. Saatan jopa värkätä
kevään aikana teoksesta kirja-arvion poikasen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti